SZŰRŐ:
Aktuális
2018.10.05.
KAPCSOLÓDÓ PROJEKT:
Clark Hotel

Hotel Clark: Ötből öt - Gastro&Hotel Design Award

Minden kategóriát megnyert, amiben elindult az idén tavasszal nyitott Hotel Clark. A Gastro&Hotel Design verseny öt éves múltra tekint vissza, mérvadónak számít a minőség iránti elkötelezettségével.

A Hotel Clarkról

Évtizedekig egy foghíjtelek vonta magára érdemtelenül a tekinteteket Budapest talán legimpozánsabb részén, a Lánchíd budai hídfőjénél. A világörökségi helyszínek által övezett telken eredetileg egy gyönyörű, Ybl Miklós által tervezett kétemeletes épület, a Budai Takarékpénztár állt, amely a második világháború harcaiban a lángok martalékává vált. A neoreneszánsz épületből az 1949-es, végleges elbontásakor csak az északi szárny földszinti árkádja maradt meg.

A háborút követő újjáépítés és közlekedésfejlesztés során az Alagút előtti kereszteződést egy nagyobb áteresztőképességű körforgalom váltotta, ami jókora darabot hasított ki az eredeti telek méretéből. Ezzel megszületett az egyik legszebb panorámájú és fekvésű épülethely, ami a városi léptékű beruházásokban egyben az egyik legkisebb hasznos alapterületű is volt – nem csoda, hogy évtizedekig nem születtek olyan tervpályázatok, amelyek az engedélyezési szakaszig is eljutottak volna.

2007-re körvonalazódott, hogy mi lesz a telek sorsa: az új tulajdonos, az Unione Clark Kft. nemzetközi tervpályázatot írt ki „a Lánchíd budai oldalának látványát meghatározó szálloda építészeti megfogalmazása” tárgyában, amelyre összesen 59 terv érkezett be, amelyek közvetve vezettek el végül Anthony Gall épületvíziójához. Az ausztrál sztárépítész egy visszafogott, csak az ablakok nyílásai által tagolt homlokzatú épületet álmodott meg a félköríves, szabálytalan alakú telekre. Ezzel megszületett a Hotel Clark koncepciója.

A 2011-ben felvázolt holisztikus terveknél már tetten érhetők a legfőbb tervezési szempontok: az épület külső arculatát és a belső terek designját egységes narratívára fűzték fel, amelyet egyszerre formált egy designer, építész, illetve belsőépítész felosztású hármas csapat.

A homlokzat kialakításánál komoly kihívást jelentett, hogy a Budai Vár és a Lánchíd történelmi értéket közvetítő látképébe úgy helyezzenek egy modern épületet, hogy azzal nem bontják meg a környezetet – ezért lett végül földszínű az épület homlokzati árnyalata, amely a Várhegy-oldal színeivel tökéletesen harmonizál és nem vonja el a figyelmet az Alagútról.

Az íves, tortacikkelyszerű alapterület nem csak karaktert adott az épületnek, de egyben hatalmas kihívást is jelentett, hiszen egy, az architektúra méreteihez képest hatalmas homlokzatot kellett arányossá tenni, az így létrejövő geometria pedig belsőépítészeti szempontból jelentett szinte megoldhatatlan feladatot. A hotelek belsőépítészeti szabályai ugyanis nem íves, organikus alaprajzokat követnek, így ezeket első lépésben harmonizálni kellett egyenes vonalak teremtésével, hogy a kvadrát elemek implementálhatók legyenek a terekbe. 

A történelmi környezethez való illeszkedés miatt lett a Hotel Clark fő motívuma az Oroszlánfej logó, amely a Lánchídra utal és modern, a kornak megfelelő vonalvezetést kapott. Ez a logó az origója a szálloda kialakításának: az egész épületen keresztülvezetett, egységes, átgondolt, a történelmi környezetre visszautaló brandet alkottak belőle. A múlt és a jelen szerves összekapcsolódása nem csak itt érhető tetten: az eredeti épület után megmaradt Ybl oszloprészlet is az épület szerves részévé vált, tiszteletteljes főhajtásként Ybl Miklós munkássága előtt.

A szálloda koncepcióját tekintve a kiemelkedő designra nyitott, üzleti utazókat célozza meg, belsőépítészeti kialakítása is a modern, de mégis időtálló anyaghasználatot és formavilágot tükrözi.

A szálloda magas színvonalú szolgáltatásaival igyekszik a vendégigényeknek megfelelni, mint a kényelmes, komfortos közösségi terek, látványkandalló, bár, privát tárgyalóterem, konditerem és mélygarázs szolgáltatások. Vendégei számára elérhető elektromos bicikli és autó bérlési lehetőség is.

Az épület tervezése során nagy hangsúlyt kapott a panoráma maximális kihasználása, azaz a szobák elrendezésénél a beruházó célja az volt, hogy minél több dunai panorámával rendelkező szoba kerüljön kialakításra. A 86 vendégszobának több mint kétharmada (60 db) néz a Dunára és a Lánchídra, a fennmaradó 26 db vendégszoba, pedig a belső udvarra.

Az F&B koncepció tekintetében a monacói székhelyű BeefBarral steakekre specializálódott franchise étteremlánccal sikerült egy magyar partneren keresztül, együttműködést kötni, amely tovább színesíti a szálloda szolgáltatásait. Továbbá június hónapban az épület 8. emeletén megnyitásra került a LEO Bár, amely a földszintről privát lifttel közelíthető meg a szállodai és külsős vendégek által.

Megnyert kategóriák a Gastro&Hotel Design Awardon

  1. Az év HotelDesign fővárosi szálláshelye
  2. Az év HotelDesign új szállodája 
  3. Az év HotelDesign lobbija 

Részletek: Az apró részletek tökéletes összhangja jellemzi a Hotel Clark előszobáját, amit javarészt magyar dizájnerek alkotásai dominálnak. A szobrok, lámpák, térelválasztók, szőnyegek mind-mind a kortárs magyar képzőművészetbe adnak betekintést. A látványkandalló előtt olasz dizájnbútorok hívogatják a megfáradt és pihenni vágyó utazókat. Mindeközben a környék legendáival ismerkedhetnek meg Ybl Miklós épületemléke előtt, a különleges megoldással megmentett oszlopok a belső udvarban megismételhetetlen hangulatot teremtenek. Ilyen csak a Hotel Clark lobbijában van.

Minden részlet a megszokottól eltérő, kerüli az unalmas átlagosságot, azonban semmisem uralkodik hivatlanul a harmónián. A főbejárat oroszlános kapujával illeszkedik az épület a Lánchíd nagymacska csoportjához, új szereplőként hirdeti tovább a legendák sorát.

  1. Az év HotelDesign szállodai kertje/ terasza 

Részletek: A Hotel Clark körpanorámás tetőteraszáról fővárosunk legszebb nevezetességei mintha csak karnyújtásnyira lennének. Buda első tetőteraszán a naplemente eddigi ismeretlen arcát mutatja, a város fényei pedig még patinásabban hatnak érzékeinkre.

Karöltve a Beefbar egyedülálló finomságaival, a Leo Bár italkülönlegességei minden érdeklődő számára elérhető. A hotel nyolcadik emeletére külön erre a célra dedikált lifttel juthatnak fel a vendégek. Itt is visszaköszön az oroszlános motívumvilág, de a tetőbár önálló megjelenéssel bír.

  1. Az év HotelDesign szállodai logója, arculata 

Részletek: Baska Barbara otthonosan mozog mind a film, mind a képzőművészet területén. 2008-ban végzett a Magyar Képzőművészeti Egyetem tervezőgrafika szakán, 2011-ben pedig a színház- és Filmművészeti Egyetem operatőr szakán diplomázott. a mozgóképek mellett sok grafikai munkája is ismert: egyik legutóbbi a Hotel Clark arculata az ikonikus oroszlánfejjel. Az absztrahált állatfejes logó közvetlen forrásai Marschalkó János lánchídi oroszlánjai voltak. Ez a látványos arculati elem a legváratlanabb belsőépítészeti részleteken, kiegészítőkön is feltűnik.

A szállodában nem kevesebb mint 1650 darab oroszlán ikon található, minden szobában legalább 10 helyen megjelenik valamilyen formában, méretben. A tapétákon, a burkolatokon, de még a vendégváró csokoládé falatokon is fellelhetjük az oroszlánfej egyik transzformációját.

Az embléma letisztult, elegáns vonalainak köszönhetően erőt és minőséget sugároz mindegyik felületen, jól beazonosíthatóvá téve a szálloda teljes arculatát.

Scheer Sándor – a Hotel Clark tulajdonosa:

„A Hotel Clark nagyon gyorsan egy különleges és egyedülálló színfoltjává vált a fővárosnak, hamar bekerült a város vérkeringésébe. Fél évvel a nyitás után már meghatározó szerepet tölt be Budapest életében, előszeretettel látogat el hozzánk a hazai és külföldi vendégközösség, gyakorlatilag folyamatosan telt házzal működünk. Mi mindig is tudtuk, hogy egy különleges épületet alkottunk meg a legjobb partnerekkel, de hatalmas megtiszteltetés, hogy ezt a Gastro&Hotel Design Awards hazai és nemzetközi szakmai zsűrije is elismerte. Azt gondolom most már teljességgel felkerült a meghatározó hotelek térképére, amit már nagyon vártunk – bevallom.”

A Gastro&Hotel Design Award versenyről

Forrás: https://gastrodesignaward.hu/altalanosinformaciok2018

A Turizmus & Vendég szaklap 2018 nyarán meghirdeti öt éve indított, sikeres és elismert nemzetközi brandnek számító, a hazai Horeca-szakma területén egyedülálló Gastro&Hotel Design versenyét. Bár a tavalyi évtől volt lehetőség külön hotel főkategóriában is nevezni, idén szerettük volna, ha a szállodák dizájnjai is egyenlő fókuszt kapnának, ezért a pályázat címe kiegészült és immár Gastro&Hotel Design Award névre hallgat.  

A Gastro&Hotel Design Award Magyarországon az egyetlen olyan nemzetközi szinttel mért megmérettetés, amely átfogó módon közelít a dizájnhoz, és annak minden területét értékeli a vendéglátó- és szállodaiparon belül. Ennek megfelelően a versenybe egyaránt nevezhetőek a megfelelő kategóriákban belsőépítészeti, lakberendezési megoldások, illetve különböző, az adott területen fontos kiegészítő termékek tervezési megoldásai, valamint eddig meg nem valósított tervek is nevezhetők.

A verseny célja, hogy felhívja a figyelmet az éttermi és a szállodai vendéglátás arculatának, megjelenésének fontosságára, a vendéglátóipari kommunikációban alkalmazott vizuális, design és belsőépítészeti elemek minőségének kiemelt szerepére. És arra, hogy a vendégoldal területéről mennyire fontos és meghatározó az adott vendéglátóegység megjelenése.

Leányvállalatok